Francesco Bacoccoli Collection

Francesco Bacoccoli Collection

Crafoord Auktioner i Stockholm har fått förtroendet att presentera en högintressant samling föremål efter en av våra mest legendariska antikhandlare och samlare – Francesco Bacoccoli.

Allt började som av en slump 1976. Med ett lätt malplacerat majolikafat.

Francesco Bacoccoli gick in i ett antikvariat på Birger Jarlsgatan i Stockholm. Böcker var fascinerande. Men nu föll blicken på det där majolikafatet. Det var något nytt för honom, något annat, men märkligt nog ändå vagt bekant. Han förhandlade ner priset till 22 kronor och köpte det. Kort därpå sålde han det för 50 000 kronor. Fatet visade sig vara italienskt, 1500-tal.

Den där händelsen berättade två saker för Francesco Bacoccoli: han hade ett öga för skönhet och kvalitet, och han visste att slå mynt av det.

Hemma i Perugia i Italien hade han träffat Ann från Surahammar och flyttat efter henne till Sverige. Med sig tog han också en sökande, för att inte säga halvt kriminell livsstil. Företaget att sälja italienska lyxbilar utan att fråga var de kom ifrån slutade exempelvis inte bra.

Majolikafatet öppnade en ny värld. Francesco Bacoccoli excellerade i den. I fyra decennier handlade han med antikviteter runt om i Europa och i Nordamerika och blev en legendar i branschen med öppna dörrar till de ledande auktionshusens innersta rum. Alla tycks ha anekdoter att berätta om signore Bacoccoli. Det inkluderar hans son Tomas. I debutboken En bastu i Umbrien berättar han om sin far och sin egen familj som flyttade till.Francescos vingård i Italien när han blev sjuk.

Francesco Bacoccoli föredrog anonymitet, gärna bakom solglasögon och hatt, men hade en på många sätt gränslös och impulsiv personlighet som gjorde avtryck. I boken – med så många fantastiska historier att den inte kan undgå att bli film – skriver Tomas Bacoccoli: ”Han gjorde och sade sånt som de flesta bara tänkte eller drömde och därför tyckte många att han var lite galen. Tokig och rolig och bullrig. En livsnjutare med spännande intellekt. Mycket känslor och stort hjärta.”

En återkommande anekdot härstammar från en upphaussad auktion av två handritade kartor på 1980-talet, värderade till 50 000 kronor. ”Alla” var på plats. Inklusive en känd holländsk samlare som hade flugit in enkom för det utropet. Francesco Bacoccoli störde sig på den självsäkre holländaren. Kartorna ropades ut. ”50 000 kronor” hördes mycket riktigt snabbt från den influgne samlaren. Det dröjde en liten stund, så hördes en röst längst bak i salen: ”En miljon!” Det var Bacoccoli. Och det var en bluff, men det visste inte holländaren. När det förvånade sorlet hade lagt sig kunde han inte göra annat än bita i det sura äpplet och bjuda 1 050 000 kronor, ett rekord som ska ha stått sig en god bit in på 2000-talet.

Francesco Bacoccolis specialitet var tryckt antik konst. När Tomas Bacoccoli gick igenom arvet efter sin far upptäckte han den ena skattgömman efter den andra i närmast oöverskådlig mängd: böcker, kopparstick, kartor och träsnitt mycket riktigt, men även möbler, målningar, silverbestick, nysilver, den där porslinsfiguren som Rudolf Nurejev och Freddie Mercury försökte övertala Francesco att sälja, oöppnade kartonger och försändelser, papper i ett kassaskåp som berättade om ett bankfack i London…

Där är vi nu.

Ur all denna myckenhet kan Crafoord Stockholm presentera bland annat en mycket ovanlig atlas Theatrum Orbis Terrarum i en latinsk version i fickformat från tidigt 1600-tal av Abraham Ortelius, vidare Albrecht Dürers praktfulla bokverk Vier Bücher von menschlicher Proportion i latinsk upplaga om två delar, tidigt 1500-tal, även en tidig etsning av Dürer “St. Jerome in Penitence” (1496). Böcker, möbler, udda kuriosaföremål samt mängder av dekorativ 1600- och 1700-talsgrafik.

Det är en fascinerande samling som vi känner genuin stolthet över att kunna presentera.